Nieuwe elektrische fiets: 4 handige tips
Denk je erover na om een nieuwe elektrische fiets te kopen? Er zijn dan een aantal zaken waar je over moet beslissen. Wat dacht je van de aanschafprijs? Het aantal versnellingen? En de accu? We helpen je in deze blog met 4 handige tips bij de keuze voor een nieuwe elektrische fiets.
Tip #1: de actieradius
De accu en de bijbehorende actieradius is een van de belangrijkste zaken waar je op moet letten bij de aankoop van een nieuwe elektrische fiets. Ga je fiets alleen gebruiken voor een bezoekje aan de supermarkt? Of ga je er veel kilometers op maken naar het werk? Bekijk dus goed wat de capaciteit van de accu is, hoe lang de accu meegaat en wat de laadtijd is.
Tip #2: huren of kopen?
Aan een elektrische fiets zit een behoorlijk prijskaartje. Zo beginnen de simpelste e-bikes rond de 900 euro, maar zijn er ook modellen van 8000euro. Wil je wel een nieuwe elektrische fiets, maar heb je deze bedragen niet zomaar op je spaarrekening staan? Een elektrische fiets huren is dan een goede optie! Je betaalt dan een vast bedrag per maand en je profiteert van doorlopende servicegarantie. Jaarlijks onderhoud en reparaties zitten dan bij de prijs inbegrepen. Ook heb je altijd de nieuwste fiets in huis. Een nadeel: de fietst wordt nooit jouw eigendom, wat bij kopen natuurlijk wel het geval is.
Tip #3: aantal versnellingen
Bij een elektrische fiets kan je kiezen uit twee soorten versnellingen: een naafversnelling of een derailleurversnelling. Een naafversnelling zien we in de praktijk het meeste. Bij deze versnelling schakel je trapsgewijs en is schakelen wanneer je stilstaat mogelijk. Een derailleurversnelling kom je tegen bij sportieve fietsen zoals een mountainbike. Schakelen gaat hier in kleinere stappen en nauwkeuriger. Ook heb je nog de keuze uit het aantal versnellingen, gemiddeld zijn dit er 7 of 8.
Tip #4: plaats van de motor
Het laatste belangrijke aandachtspunt is de plek van de motor. Bij een elektrische fiets heb je de keuze uit een middenmotor, een voorwielmotor en een achterwielmotor. De voorwielmotor is de goedkoopste soort, maar de besturing vraagt wat gewenning. De middenmotor voelt het meest natuurlijk aan en zijn ideaal voor heuvelachtig terrein. Wel vraagt deze motor om wat extra pedaalkracht. Tot slot de achterwielmotor, met een fijne stille besturing. Wel is dit type motor alleen te combineren met een detailleurversnelling, waardoor de keuze beperkt is.